Vi feirer 50 år med kreativitet og kvalitet
6. september 2023 er en spesiell dag for oss i Adam og Eva. Vi markerer vårt gulljubileum, og det har vært femti år fylt med revolusjonær endring, kreativ utfoldelse og dedikasjon til kvalitet. La oss ta deg med på en reise gjennom vår historie, vår visjon, og hva fremtiden har i vente.
En historie om forandring og fremskritt
Da vi åpnet vår første frisørsalong i 1973 i Nafhuset i Oslo, brakte grunnleggeren vår, Øistein Bjørndal, rockemusikk og innovasjon til frisørbransjen. Den gangen var herre- og kvinnesalonger atskilt, og frisører bar hvite frakker. Men Øistein brøt normene, moderniserte bransjen og profesjonaliserte den.
Øistein hentet inspirasjon fra revolusjonerende klippeteknikker, utviklet av pionerer som Vidal Sassoon og Trevor Sorbie i London. Ved å introdusere 1 times klipper med frisyrer som holdt fasong og kvalitet, ble resultatet som skreddersydd for den moderne kvinnens travle livsstil. Med bunnsolid teknikk trengte ikke kundene lengre å være avhengig av langtekkelige stylingrutiner. I dag er disse klippeteknikkene godt integrert for de fleste i frisørbransjen, men den gangen var det en liten revolusjon.
Øistein er fortsatt aktiv i Adam og Eva, og hans innovative ånd og ungdommelighet er dypt forankret i vår bedrifts DNA. Vi har fortsatt samme mål og ønske: Å utfordrere, følge med i tiden og å levere kvalitet.
Adam og Eva i dag: Vogue x Vice
I løpet av våre 50 år har vi vokst til 26 salonger over hele Norge, inkludert Oslo, Bergen, Trondheim, Stavanger og Fredrikstad. Hver salong er unik i stil og atmosfære, og vi tilpasser oss miljøet rundt hver salong for å møte våre kunder på en autentisk måte. Hver salong har sin egen personlighet.
Vi er heldige som har vår lange historie, noe som forplikter oss til å ivareta den. Å være innovative på 1970-tallet, betyr noe annet i dag. Det gjelder å ha fingeren på pulsen – i sin tid! Vi har derfor i løpet av de siste årene lagt mye arbeid ned i å fornye våre salonger, samt å finspisse velværeopplevelsen kunder får når de besøker oss. Vårt fokus er en taktil og sensorisk opplevelse, med luksus i alle ledd. Vi har til og med en egen Adam og Eva duft i alle salongene våre. Luksus handler også om kvalitet, og vi har alltid holdt oss tro mot dette prinsippet.
Samtidig som vi omfavner luksus og velvære, har vi en historie som grensesprengende gatemotemerke. Vårt mål er derfor å forene luksus med en edge – eller Vogue x Vice, om du vil. I over 50 år har vi utfordret normene, og elsket alt som spirer av kreativitet og galskap. For oss er hår som et kunstverk, og vår inspirasjonskilde har opp gjennom tiden vært inspirert av gatemote og subkulturer. Våre stylister og frisører har i mange år jobbet med de største navnene i motebransjen, og gjort hår for designere under moteukene i Oslo, København, New York og Paris. Å jobbe i kulissene på prestisjefylte fotooppdrag og visninger krever teknisk dyktighet, kreativitet og rask beslutningsevne – og vi elsker det!
Utdanning og kvalitet er nøkkelen til suksess
Vi er stolte av å være landets mest prisvinnende frisørbedrift, og vi legger stor vekt på utdanning og utvikling av profesjonelle frisører. Dette er nøkkelen til å opprettholde det høye kvalitetsnivået vi er kjent for. Vår Adam og Eva skole og akademi er landets første private frisørskole, og utdanner nye frisørspirer hvert år. Mange norske og internasjonale frisører har jobbet eller jobber i Adam og Eva systemet. Dette har ført til at salongeiere over hele landet velger å rekruttere studenter fra vår skole. Vi har også et akademi og opplæringskontor, som tilbyr videreutviklende kurs med bransjens beste konsulenter. Du kan lese mer om vår skole og akademi her.
For oss frisører er ikke saksen det eneste verktøyet vi har. Produkter er også en viktig faktor for å skape gode resultater. I vår ble endelig en 50 år gammel drøm til virkelighet, og vi og lanserte vår egen hårpleieserie Adam og Eva på flaske. Siden vårt fokus alltid har vært fagkunnskap, var det en selvfølge å bruke våre egne frisører i utviklingen av produktene. Du kan lese mer om vår hårpleieserie Adam og Eva på flaske her.
Individualitet og mangfold
I løpet av de fem tiårene som har gått siden vi først åpnet våre dører, har Adam og Eva vært mye mer enn bare en frisørsalong. Vi har vært et symbol for individualitet og et fristed for mange – både våre kjære kunder og våre dedikerte medarbeidere. Vår visjon har alltid vært tydelig: Vi hyller mangfold, og hos oss er alle velkomne.
Vår forpliktelse til mangfold strekker seg ikke bare utover stilvalg. Hos oss er alle velkomne uavhengig av bakgrunn, kjønn, alder eller identitet. Vi tror på at skjønnhet kommer i alle former, farger og størrelser, og vi ønsker å feire den individuelle skjønnheten til hver enkelt av våre kunder. Våre salonger er inkluderende og trygge områder der folk kan være seg selv og føle seg verdsatt.
nUtopia: En kampanje som feirer historie og fremtid
Som en del av vår 50-årsjubileum har vi lansert kampanjen nUtopia. Dette er en spennende fusjon av fotografi og AI-generert kunst, inspirert av vårt rike kampanjearkiv som strekker seg tilbake til 1970-tallet. Kampanjen hyller vår lange historie, samtidig som den ser fremover mot de neste 50 årene med innovasjon og kreativitet. Du kan lese mer om kampanjen vår her!
En spennende fremtid med Bjørndal familien ved roret
Vi ser lyst på fremtiden til Adam og Eva. Etter 50 år med kontinuerlig suksess har vi mange planer for veien videre. Vår fremtid er sikret med Øistein sin sønner, Eirik og Sondre, med på laget. Med vår dedikerte og dyktige konsernleder Kristin Sandum Berre, er vi sikre på at Adam og Eva vil bevare sin sjel i fremtiden som kommer.
Vi ønsker å takke alle våre fantastiske kunder, medarbeidere og samarbeidspartnere som har hjulpet oss med å bygge et unike fellesskap, som strekker seg helt tilbake til 1970-tallet. Adam og Eva har alltid vært og vil alltid være dedikert til å spre glede, selvtillit og stil gjennom vår lidenskap for frisørkunst. Takk for 50 fantastiske år, og vi gleder oss til mange flere!